Vraag en antwoord

Is aansluiting op het centrale energiesysteem verplicht?
Ja, alle woningen worden aangesloten op het warmte-koudesysteem.

Ik ga zelf mijn huis bouwen. Hoe wordt mijn huis goed aangesloten op het collectieve warmte-koudesysteem?
Om er zeker van te zijn dat uw huis op de juiste manier wordt aangesloten op het warmte-koudesysteem, heeft MeppelEnergie aansluitvoorwaarden opgesteld. Wij adviseren u deze voorwaarden in een vroeg stadium kenbaar te maken bij uw architect of aannemer van uw woning. De aansluitvoorwaarden kunt u opvragen bij MeppelEnergie en zijn binnenkort ook online beschikbaar.

Is het warmte-koudesysteem wel betrouwbaar?
Het warmte-koudesysteem is zeer betrouwbaar en wordt 24 uur per dag op afstand gemonitord. Is er onverhoopt toch een storing, dan weet MeppelEnergie dat meestal als eerste. Er wordt dan vanzelfsprekend direct aan een oplossing gewerkt. Voor u als gebruiker is MeppelEnergie 24 uur per dag bereikbaar.

Hoe wordt het verbruik gemeten?
In uw woning is een warmtemeter geplaatst voor het meten van de warmte die u afneemt voor het verwarmen van uw woning en voor het gebruik van warmte voor warm water.

Komt er vloerverwarming in mijn huis?
In theorie kan ieder type verwarming aangesloten worden op het warmte-koudesysteem van MeppelEnergie, mits het geschikt is voor lage temeperatuurverwarming. Vloerverwarming of convectoren, of een combinatie hiervan. Uw woningcorporatie of de aannemer van uw woning kan u meer vertellen over de verwarmingsinstallatie die in uw woning wordt toegepast.

Welke vloerbedekking kan ik het beste kiezen?
Stem bij de inrichting van uw huis uw vloerbedekking af op het type verwarmingssysteem. Bij vloerverwarming is het belangrijk een vloerbedekking te kiezen die de temperatuur van de vloer optimaal doorlaat. Gebruik daarom geen sterk isolerend tapijt. Natuursteen, parket, linoleum en laminaat geven meestal wel een goed resultaat. Kies ook dan een variant die geschikt is voor vloerverwarming (-en koeling) op basis van lage temperatuurverwarming.

Laat u vooraf altijd informeren door de aannemer of installateur die verantwoordelijk is voor de verwarmingsinstallatie in uw huis. Ook de leverancier van uw vloerbedekking kan u helpen bij het maken van de juiste keuze.

Moet ik elektrisch gaan koken?
Nieuwveense Landen heeft geen aardgasnet. Koken gaat daarom elektrisch. Dat is soms even wennen, daarna werkt het net zo makkelijk als koken op gas. U kunt kiezen uit drie verschillende systemen: keramisch, inductie of elektrisch koken. Zo vindt u altijd een kookplaat die bij u past.

Levert het energiesysteem ook kraanwater?
MeppelEnergie levert alleen de warmte voor uw warme kraanwater. Het waterverbruik betaalt u rechtstreeks aan het betreffende waterleidingsbedrijf.

Wie bepaalt de prijs van de warmte?
De prijs van de warmte is gekoppeld aan de gasprijzen, dat betekent dat u een realistische prijs betaalt. De prijzen en de leveringsvoorwaarden die MeppelEnergie hanteert voldoen aan alle gangbare wettelijke regels.

Waarom is mijn energieverbruik hoger dan ik had verwacht?
In de eerste stookjaren ligt het verbruik vaak hoger dan normaal. In een nieuwbouwwoning zit nog veel vocht. Tot dat eruit is, verbruikt u in veel gevallen meer warmte. Ook factoren als persoonlijke comfortbehoefte, grootte van de woning, weersomstandigheden en gezinssamenstelling zijn van invloed op het warmteverbruik.

Hoe kan ik mijn energieverbruik verder omlaag brengen?
U betaalt voor de warmte die u afneemt. Dus voor warm water en verwarming. Wat kan helpen is: de thermostaat een graadje lager, bij vloerverwarming een constante temperatuur aanhouden, korter of minder vaak douchen, een spaardouchekop aanbrengen in de douche, tussendeuren sluiten.

Wat moet ik doen bij een storing?
De afgifteset in uw woning, de leidingen in de wijk en de centrale installatie vallen onder de verantwoordelijkheid van MeppelEnergie. De woninginstallatie zoals de thermostaat en de vloerverwarming en/of de convectoren vallen onder de verantwoordelijkheid van de woningcorporatie, de aannemer of installateur van uw woning. Zijn er problemen met uw vloerverwarming? Neem dan contact op met uw woningcorporatie of aannemer/installateur. Geen warm kraanwater en uw buren ook niet? Bel dan met ons servicenummer: 0522 – 856 873

Staat uw vraag er niet bij? Mail deze dan naar: info@meppelenergie.nl